Er wordt al jarenlang gesproken en geschreven over de zelfrijdende auto; de auto die alle handelingen van de bestuurder over moet nemen. Een ‘echte’ bestuurder hebben we dan niet meer, we worden inzittenden terwijl de auto volledig zelf rijdt. En elektrisch uiteraard, want duurzaamheid wordt een sleutelbegrip bij de auto van de toekomst.
Voorlopig is het nog lang niet zo ver. Sterker nog, er wordt getwijfeld aan de haalbaarheid van de zelfrijdende (ofwel volledig autonome) auto. Hoe ziet de auto van de toekomst eruit wanneer we de roze bril afzetten en realistisch kijken naar de mogelijke ontwikkelingen?
De toekomst is vooral ADAS en duurzaam
De auto van de nabije toekomst neemt steeds meer taken van ons over. Dat is geen nieuws meer; vergelijk de auto van 20 jaar geleden met de auto van nu en de ontwikkelingen zijn onmiskenbaar. Parkeerassistentie, achteruitrijcamera’s inclusief sensoren en uiteraard de cruise control; het zijn allemaal features die het makkelijker moeten maken voor de gemiddelde automobilist.
Dertig nieuwe rijassistentiesystemen (de Nederlandse benaming voor ADAS) worden vanaf mei 2022 verplicht gesteld in de EU voor alle nieuw ontwikkelde automodellen. Hierbij draait het vooral om de veiligheid. Bijvoorbeeld door het invoeren van een waarschuwing wanneer de bestuurder vermoeid raakt of er smartphonegebruik door de auto gedetecteerd wordt.
Een logische stap naar de autonome auto, toch?
Met de veranderingen, ontwikkelingen en extra features is de moderne auto nauwelijks meer te vergelijken met de auto van lukraak vijftig jaar geleden. Hierbij draait het niet zozeer om de gebruikte materialen en de basis van de auto, het draait vooral om de techniek en elektronica. Veiligheid en comfort staan daarbij hoog in het vaandel; nagenoeg alle rijassistentiesystemen zijn hierop ingericht.
Een auto die veel taken overneemt van de bestuurder is echter géén zelfrijdende auto. Bij de ADAS-systemen neemt de auto beslissingen aan de hand van parameters en input vanuit de sensoren, en dat uitsluitend in bepaalde situaties. Bij de zelfrijdende auto moet de auto zelf beslissingen kunnen nemen in elke situatie en daarbij ook bepalen hoe de inzittenden het snelst, veiligst en best van A naar B kunnen komen. Dat is op dit moment nog veel te veel van het goede. Ethische en morele keuzes maken (nodig voor autonomie niveau 5, ofwel de zelfrijdende auto) kunnen en willen we nog niet overlaten aan de auto zelf. Daarnaast zitten er flink wat haken en ogen aan de aansprakelijkheid; wetgevingen en verzekeringen moeten aangepast worden – als het ooit zover komt dat de auto daadwerkelijk zelf gaat rijden.
Wat betekent dit nou voor de gemiddelde automobilist?
Al die veranderingen hebben gevolgen voor de automobilist. Allereerst kun je straks nauwelijks nog je eigen auto repareren, zeker niet wanneer deze elektrisch aangedreven is en vol met elektronica zit. Het is lastig én levensgevaarlijk wanneer je de hoofdzekering vergeet om te zetten. Ook is zelf de autoruit vervangen straks volledig uit den boze wanneer het gaat om de voorruit; in de toekomst is het autoglas in de voorruit gekoppeld aan tal van rijassistentiesystemen en een camera. Wanneer deze niet gekalibreerd wordt na het vervangen van de voorruit, dan is de kans groot dat de rijassistentiesystemen hun werk niet meer kunnen doen.
Tegelijkertijd wordt autorijden veel makkelijker. Dat wil zeggen, voor de personen die om kunnen gaan met de ADAS-systemen en die meegaan met de tijd. Overstappen van een oude Golf naar een nieuwer model van Volkswagen met meer dan 50 rijassistentiesystemen kan een flinke uitdaging worden in de nabije toekomst.